Anttolan aluejohtokunnalla on vuosibudjetistaan käytettävissä vielä rahaa syksyn 2024 kumppanuussopimuksiin, kun pyöräradan toteutuksen kustannukset jäivät budjetoitua alhaisimmiksi. Kumppanuussopimuksia tehdään ensisijaisesti sellaiseen toimintaan, josta toimijalle itselleen ei ole taloudellista hyötyä. Kumppannussopimuksesta maksetaan laskuja vastaan toiminnan kulut. Kumppanuussopimusten mukainen toiminta tulee toteuttaa aluejohtokunnan kokouksen, viikolla 41 tai 42, ja 31.12.2024 välillä, sillä sopimuksiin käytetään tämän vuoden määrärahaa.
Esitykset kumppanuustoiminnasta ja toiminnan kustannuksista tulee toimittaa etukäteen ennen varsinaista toimintaan aluejohtokunnan puheenjohtaja Taina Harmoiselle 23.9.2024 mennessä sähköpostitse taina.harmoinen(at)gmail.com. Määräpäivän jälkeen aluejohtokunnan valmisteluryhmä käy neuvottelut toimijoiden kanssa sopimuksista. Päätökset tehdään Anttolan aluejohtokunnan syksyn kokouksessa lokakuussa 2024.
Anttolan uusi pyörärata on keskelle luontoa rakennettu kokonaisuus. Radan avajaiset ovat ma 8.7. klo 14-16.
Pyöräradan on suunnitellut Antti Nousiainen, Trail Ahead Oy:sta. ”Rata muistuttaa lähinnä pump track rataa. Anttolan rata erottuu kaupungin keskustoista löytyvistä radoista luonnollisempana, metsäisenä olosuhteena. Luonnon ympäristö tarjoaa radalle ainutlaatuisen tunnelman, aivan toisenlaisen kuin avoimille alueille asfaltoiduille pump track radoilla”, Antti Nousiainen luonnehtii Anttolan rataa.
Radan lähtökummulta pystyy seuraamaan pyöräilijän menoa rengasreitillä. Isa (7 v) Jakobsson näyttää mallia. Kuva Riina Jakobsson.
Jokainen luontoon toteutettu pyörärata on uniikki, niin myös Anttolassa. Antti Nousiainen vastasi myös radan rakentamisen työnjohdosta ja viimeistelystä maansiirtoyrittäjä Vesa Pulkkisen kanssa. Hän kertoo, että radan muodot on tehty paikalla olevaa maata muokkaamalla siten, että lisämaan tarve on mahdollisimman vähäinen. Radan muodot kunnioittavat jykevää koivikkoa ja puiden juuret on topattu maakerroksella juurivaurioiden välttämiseksi niin rakentamisen kuin käytön aikana. Flow-tyyppiselle pyöräreitille ominaisesti mutkat on kallistettu vauhdin säilyttämisen helpottamiseksi, mikä erottaa reitin muista rakennetuista pyöräilyväylistä.
”Radan toteuttaminen suunnittelusta valmiiksi oli mielenkiintoinen projekti ja oli ilo huomata, että käyttäjät löysivät radan heti sen valmistuttua”, toteaa Antti Nousiainen, joka vastasi Anttolan pyöräradan suunnittelusta ja oli työnjohtajana toteuttamisessa. Kuva Taina Harmoinen.
Antti Nousiainen kertoo samantyylisiä metsäisiä kestävästi toteutettuja flow-reittejä löytyvän mm. Heinolan Vierumäeltä sekä Lapin matkailukeskuksista ja tämän tyylisten reittien suosio on jatkuvassa kasvussa.
Pyöräradan lähtökummulla on hyvä seurata, ettei lähde suoraan kenenkään toisen pyöräilijän eteen. Micke (11 v) ja Isa (7 v) Jakobsson ovat käyneet ajelemassa radalla jo useamman kerran ja ovat tykänneet kovasti radasta. Kuva Riina Jakobsson.
Anttolan pyörärata on kaikenkokoisille pyöräilijöille soveltuva paikka nauttia luonnossa pyöräilystä. Pyörärata koostuu jääkiekkokaukalon koillispuolelle sijoittuvasta kaksisuuntaisesta kumpusuorasta (pituus n. 70 m) sekä metsäalueella kiertävästä yksisuuntaisesta rengasreitistä (pituus n. 200 m), jota ajetaan vastapäivään. Kumpusuora toimii siirtymänä. Kumpusuoran ja rengasreitin risteyskohdassa on luonnollinen taukopaikka kierrosten välillä.
Kumpusuora on muuta rataa leveämpi ja se voidaan ajaa molempiin suuntiin. Kuva Riina Jakobsson.
Koulukeskuksen vieressä vehreällä alueella kiertävä kumpuileva ympyräreitti tarjoaa vauhdin huumaa turvallisesti ja reitin sorapinnan myötä se on kestävä ja käytettävissä kelillä kuin kelillä.
”Rata tulee olemaan aktiivisessa käytössä myös koulun välitunneilla”, toteaa Petri Noponen, joka toimii opettajana Anttolan yhtenäiskoululla ja on Anttolan Urheilijat ry:n varapuheenjohtaja. Anttolan Urheilijat ry oli mukana radan suunnittelussa ja toteutuksessa sekä jatkossa myös radan kunnossapidossa.
Pyöräradan rakentaminen Anttolaan oli eri toimijoiden hyvän yhteistyön tulos. Anttolan aluejohtokunta suunnittelutti pyöräradan viime syksynä ja esitti rataa Anttolasta Mikkelin kaupungin osallistavan budjetoinnin kohteeksi, joksi se myös päätyi. Kaupunki varasi radan rakentamiseen 15 000 euroa. Anttolan aluejohtokunta osallistui rakentamisen kustannuksiin tämän vuoden käyttöbudjetistaan. Lisäksi Anttolan Urheilijat ry on hakenut testamenttivaroista avustusta radan viimeistelyyn ja pyöräilyharrastuksen edistämiseen.
”Radan rakentamisesta lähtee isot kiitokset Mikkelin kaupungin liikuntatoimen viranhaltijoille, erityisesti Tiina Juholalle ja Jari Turuselle, jotka sinnikkäästi veivät hanketta Anttolan aluejohtokunnan ja Anttolan Urheilijoiden kanssa eteenpäin. Hyvällä yhteistyöllä saatiin rata rakennettua jopa ennakoitua nopeammassa ajassa”, Anttolan aluejohtokunnan puheenjohtaja Taina Harmoinen kiittelee.
Pyöräradan nimikilpailu järjestetään syksyllä koulujen alettua. Samoin on luvassa erilaisia pyöräilytapahtumia radalla. Ensimmäinen pyöräilytapahtuma on luvassa maanantaina 8.7.2024 klo 14-16, jolloin vietetään Anttolan pyöräradan avajaisia. Avajaiset ovat kaikille avoimet. Omat pyörät ja kypärät mukaan. Avajaisissa on koekäytössä muutama BMX-pyörä. Palanpainikkeena on tarjolla jäätelöä ja limsaa.
Kumpusuoran ja rengasreitin risteyskohdassa on lähtökumpu, jossa on radan infotaulu. Kannattaa tutustua infotaulusta löytyviin käyttösääntöihin ennen ensimmäistä pyöräilykierrosta. Kuva Riina Jakobsson.
Anttolan aluejohtokunta on koonnut Anttolan kesän 2024 tapahtumia yhteiseen esitteeseen. Esitettä painatetaan jaettavaksi Anttolan yrityksissä. Kaikkia tapahtumia emme varmaan saaneet esitteeseen mukaan, joten kannattaa seurata some-kanavia ja anttola.fi sivuja.